Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

lördag 21 april 2012

2 Veckan Efter Påsk-Söndag

Veckans Tema:
- Den gode Herden -

”Jag är den gode herden,
och jag känner mina får,
och mina får känner mig”….
(Joh. 10: 14)

Detta är ett evangelium fyllt av tröst, som tydligt och ljuvligt avbildar Herren Kristus för oss och lär, vem Han är till Sin person, vilket verk Han utför och hur Han är sinnad mot människorna.

Om du nu frågar, om Kristus är from, så kan jag utan tvekan svara ”ja” och också framställa Honom som min rätta fromhet och i frimodighet även anamma detta på mig. Därför är jag döpt, och här i evangelium har jag inseglet och fribrevet, som säger, att jag är bland Hans omhuldade får, och att Han är den fromme Herden, som söker sina förlorade får och som handlar med mig utan att ställa krav på det sättet som Lagen gör, som inte fodrar något av mig, som varken pådriver, hotar eller förskräcker mig utan bevisar mig idel ljuvlig Nåd.

Han böjer Sig ner, tar mig upp på Sina axlar, så att jag blott vilar på Hans skuldror och låter mig bäras av Honom. Varför skulle jag väl då frukta för Moses eller ens för djävulens skräck?

Nej, jag behöver inte frukta, eftersom jag ligger i Hans famn, som ger mig sin fromhet och allt vad Han har, så att det ska tillhöra mig. Han bär och håller mig, så att jag inte ska gå förlorad,eftersom jag förblir Hans får så länge jag inte förnekar Herden eller med fast mod avfaller från Honom.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).

Läs gärna också Luthers predikan över denna Söndag: