Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

måndag 29 oktober 2012

21 Veckan Efter Trefaldighet - Tisdag


Judarna svarade: "Har vi inte rätt när vi säger att du är en samarit och har en ond ande?"Jesus svarade: "Jag har ingen ond ande. Jag ärar min Fader, och ni vanärar mig.
(Joh. 8: 48, 49).

 Vad gör Kristus här? Livet lämnar Han ut åt smäleken, tiger och lider, men läran försvarar Han. För läran är inte vår utan Guds, och den får inte lida intrång; då upphör tålamodet, och jag ska lida allt och sätta in allt vad jag har, för att inte Guds ära och Gud ord inte ska bli lidande. Att jag går under, är till ingen skada, men om jag låter Guds ord gå under och tiger, så gör jag skada för Gud och hela världen.

Så ska vi alltså göra. Om de angriper vårat liv, ska vi fördra det och bevisa gott för ont, hat för kärlek. Men om de angriper läran, då angrips Guds ära, då ska det vara slut med kärlek och tålamod, och man ska inte tiga utan säga: Jag hedrar min Fader, ni åter vanärar mig. Ändå frågar jag inte efter detta, att ni vanärar mig, för jag söker inte min ära. Men ta er till vara. Det är en som söker den och som dömer, det betyder, att Fadern ska åter utkräva den av er och döma er och inte låta er bli ostraffade.

Han söker inte endast sin ära utan också min, eftersom jag söker Hans ära. Och detta är vår tröst, och vi är glada, om än hela världen skymfar och vanärar oss, så säkra är vi nämligen, att Gud kräver igen vår ära och därför ska Han straffa, döma och hämnas. Den som ändå kunde tro och omfatta detta, han skulle visserligen komma till att se det.