Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

måndag 20 september 2010

16 veckan efter Trefaldighet-Tisdag

Ty HERREN skall vara din förtröstan, (Ordspr. 3: 26).

Kristus, din rättfärdighet, är större än dina och hela världens synder, Hans liv och Hans tröst starkare och mäktigare än död och helvete.

Härav blir då hjärtat frimodigt och oförfärat och kan förakta djävulen med alla hans plågor och förskräckelser och trotsa hela hans makt. Synd, vill du fördöma mig, så gör först upp det med Kristus, min Frälsare, min överstepräst och förebedjare hos Fadern. Död, vill du uppsluka mig, så börja där uppe hos Kristus, mitt huvud. Djävul och värld, vill ni plåga och förskräcka mig, så ryck först Honom ned från Hans tron.

Summa: jag ska och vill inte frukta för något, om än blixten slog ned i detta ögonblick och störtade allt i spillror. För Kristus är min med sitt lidande, sin död och sitt liv, Den Helige Ande är min med sin tröst, därtill Fadern själv, som sänder Den Helige Ande, att Han ska predika Kristus i mitt hjärta och fylla det med sin tröst.

(ur Guds Ord & Löfte. M.Luther)