Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

söndag 10 juni 2012

1 Veckan efter Trefaldighet-Måndag



Då sade apostlarna till Herren: "Ge oss mer tro."
(Luk. 17: 5)

I det kristliga broderskapet har ingen helig större andel än andra. S:t Petrus och S:t Paulus har inte mera därav än Maria Magdalena, inte mera än jag och du. Summa: ta dem allesammans i en enda hop, så är de alla bröder och lika, och ingen åtskillnad är mellan deras personer. Maria, Herrens moder, Johannes Döparen och rövaren på korset har precis samma förmåner som jag och du och alla andra som är döpta gör Faderns vilja.

Vad är det då som alla heliga har? Detta har de alla, att deras synder är dem förlåtna, att tröst och hjälp i all nöd är dem tillsagd genom Kristus emot synden, döden och djävulen. Detta har jag och du, och alla trogna.

Nu är det visserligen sant, att jag och du inte håller detta så fast och tror det såsom Johannes Döparen och S:t Paulus. Men det är ändå den enda skatten. Det är som om att två av er håller varsin bägare vin i handen, och den ene darrar på handen, den andra gör det inte. Så kan de också hålla en penningpung med guld i handen, den ene med en svag, den andre med en stark hand. Handen kan nu vara svag eller stark, så varken ger eller tar den med detta penningpungen.

Alltså är också här ingen åtskillnad mellan mig och apostlarna, än den att de håller med en fastare hand om skatten. Inte desto mindre ska och måste jag veta, att jag har samma skatt, som alla heliga profeter, alla apostlar och alla helgon har haft.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).