Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

torsdag 21 juni 2012

2 veckan Efter Trefaldighet-Fredag

Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.
(Joh.14:23)

Här på jorden måste kyrkan kämpa i svaghet, armod, elände, ångest, död, skam och smälek, och nöden tränger dig förvisso därhän, att du måste gå ut ifrån dig själv och inte förlita dig på människors råd, hjälp och styrka utan måste ha Kristus i hjärtat, så att du aktar Hans namn, Hans ord och rike högre, kostligare och värdefullare än allt på jorden.

Den som inte gör detta utan mera älskar sin egen ära och makt samt världens gunst, vänskap, lust och glädje och sitt eget liv, för honom predikar man förgäves, såsom Herren själv säger strax efter detta ord: ”Den som inte älskar Mig, han håller inte mina ord”.

Men detta betyder, att vi inte ska älska endast med ord, utan det måste vara levande gärning, var i kärleken bevisar sig, vilket ligger i detta: ”hålla mina ord”. Det vill nämligen säga, att där finns en sådan kärlek som kämpar och övervinner. För det är just kärlekens art, där den finns, att den gör allt för den älskades skull, och att inget är den för svårt att lida och fördra, att inget finns, som den inte gör med glädje.

Om Guds outsägliga välgärningar gick oss rätt till hjärtat, skulle förvisso inget gräma oss eller bli oss för svårt, för att vi inte för vår del gärna skulle vilja lida och fördra det för Hans skull, bara vi förblir i Hans kärlek. Detta vill då säga, att vi inte bara gärna vill höra Hans ord utan håller fast vid det och därigenom segra.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).