Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

tisdag 17 juli 2012

6 Veckan Efter Trefaldighet-Onsdag

Så skall också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus.
(Rom. 6: 11).

Sålunda är människan helt och hållet ren och oskyldig i dopets tecken. Detta och inget annat är därmed menat och utsagt, för hon har Guds tecken, dopet, med viket anges, att alla hennes synder är döda, att hon också en gång ska dö i nåden och på yttersta dagen uppstå utan synd, oskyldig, för att leva för evigt.

Alltså är det från sakramentets sida sant, att hon är oskyldig och utan synd. Men eftersom detta ännu inte blivit fullbordat och hon ännu lever i det syndiga köttet, så är hon inte utan synd, ännu inte ren i allt utan har bara börjat bli ren och oskyldig.

Så säger du: ”Vad hjälper mig då dopet, när det inte helt och hållet utplånar och tar bort synden?”. Här kommer vi nu till den rätta insikten i och förståelsen av dopets sakrament.

Först och främst att du ger dig hän åt dopets sakrament och dess betydelse, det är, att du åstundar att dö från synden och bli nydanad på den yttersta dagen enligt sakramentets mening. Detta har Gud avsett, då Han låter dig döpas, och Han börjar från dopets stund att förnya dig, ingjuta hos dig Sin nåd och Den Helige Anden, som börjar att döda din syndiga natur och bereda dig för döden och uppståndelsen på den yttersta dagen.

Vidare: om du förbinder dig att alltid förbliva sådan och allt mer och mer döda synden, så länge du lever, intill döden, så godtar också Gud detta och övar dig hela livet i många goda gärningar och i mångahanda lidanden. Därmed utför Han vad du begärt i dopet, nämligen att du vill bli fri från synden, dö och uppstå som en ny människa på den yttersta dagen och sålunda fullborda ditt dop.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).