Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

söndag 22 juli 2012

7 Veckan Efter Trefaldighet-Månddag

Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan.
( 1 Petr. 3: 15).

Hur menar S:t Petrus, att vi ska hålla Gud helig? Hur kan vi hålla Honom helig; måste inte Han helga oss?

Svar: Därför ber vi också i ”Fader vår”: ”Helgat varde Ditt namn”, för vi ska helga Hans namn, när Han nu själv håller Sitt namn heligt. Därför ska det tillgå på detta sätt: i era hjärtan ska ni hålla Honom helig.

Om alltså vår Herre sänder oss något, det må vara gott eller ont, kännas ljuvt eller svårt, ära eller skam, lycka eller olycka, så ska jag inte endast hålla det för gott utan hålla det heligt, och säga: ”Det är idel värdefull läkedom och jag är inte värd det”. Om jag ger Gud äran i liknande ting och håller det som sker mig för gott, heligt och värdefullt, så håller jag Honom helig i hjärtat.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).