Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

torsdag 30 augusti 2012

12 Veckan Efter Trefaldighet - Fredag


Överge mig inte, HERRE, min Gud, var inte långt ifrån mig!
(Ps. 38: 22).

”Jag är ensam, övergiven och föraktad av alla, ta dig därför an mig, min Gud, och överge mig inte”, vill psalmisten här säga.

Det är Guds natur att av intet göra något. Den som därför inte kommit därhän, att han blivit intet, av honom kan Gud inte göra något. Människorna däremot gör något av något annat som redan finns, men det är idel onyttigt arbete.

Därför upptar Gud endast de övergivna, gör inga andra friska än de sjuka, inga andra seende än de blinda, inga andra levande än de döda, inga andra visa än de ovisa. I korthet sagt: Han förbarmar sig inte över andra än de eländiga och ger inte nåd åt andra än de som är i onåd.

Därför kan ingen av de högfärdiga helgonen, ingen av de visa eller rättfärdiga bli material för Gud och få del av Guds verkande, utan de förblir i sitt eget verkande och gör av sig själva uppdiktade, skenfagra, falska och målade helgon, det är skrymtare.