Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

fredag 21 september 2012

15 veckan Efter Trefaldighet - Fredag


Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra, jag vill ge dig råd och låta mitt öga vaka över dig.
(Ps.32: 8).

Du ber, att jag ska frälsa dig. Låt inte det bekymra dig, du ska inte undervisa mig, jag vill leda dig den väg, där du ska vandra för att vara mig till behag. Du tycker, att det går alldeles förvänt till, om det inte går som du har tänkt, men just dina tankar är dig skadliga och för mig ett hinder. Det måste gå, inte efter ditt förstånd utan över ditt förstånd, sänk dig ner till att inte förstå, så ger jag dig mitt förstånd.

Att inte förstå är här det rätta förståndet, att inte veta, vart du går, är just att rätt veta, vart du går, mitt förstånd gör, att du inget förstånd ska ha. Så gick Abraham ut ur sitt fädernesland utan att veta vart han gick. Han överlämnade sig åt mitt vetande och lät sitt eget vetande fara, och så har han kommit på rätta vägen till rätta målet.

Se, detta är korsets väg, den vägen kan du inte finna, utan jag måste leda dig som en blind. Därför ska du inte själv leda dig, inte heller någon människa eller någon skapad varelse, utan jag, jag själv vill undervisa dig genom min Ande och mitt ord om den väg du ska vandra. Inte det verk du själv utväljer, inte det lidande du själv tänker ut utan det som tillskickas dig mot ditt väljande, tänkande och viljande är det riktiga, följ då, för då kallar jag dig, var då lärjunge, för då är den rätta stunden inne, din Mästare har då kommit.