Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

fredag 12 oktober 2012

18 Veckan Efter Trefaldighet - Lördag


Amen, amen säger jag er:
Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör,
och större än dessa skall han göra,
ty jag går till Fadern.
(Joh. 14: 12).

Eftersom vi har denna skatt, så har vi allt och är herrar över alla herrar. Tiggare är vi på jorden, såsom Kristus också själv varit det, men inför Gud är vi överhopade med alla gåvor, så att världen i jämförelse med oss är eländig och fattig och utan oss inte skulle kunna behålla det goda den har. Nåväl, vad är då orsaken till att de kristna ska göra lika stora och ännu större gärningar än Kristus själv? Ingen annan än denna som Han anger: ”Jag går till Fadern”.

Kristus menar med att gå till Fadern, att Han blir upphöjd till Herre på konungatronen vid Faderns högra sida, och att åt Honom blir uppdraget och givet allt välde och all makt i himlen och på jorden. ”Därav följer”, säger han, ”att ni ska få makten att göra de gärningar Jag har gjort, eftersom ni är mina lemmar och tror på mig, så att ni ska vara i mig och Jag i er. För med den makt, som Jag ska ha på Faderns högra sida, i samma gudomsmajestät som Han, av Honom inför all världen förklarad vara sann Gud, hela skapelsens Herre, med den makten vill Jag verka i er, i er, som tror på mig, som har mitt ord, mitt dop och min nattvard och förblir vid detta.

Såsom Jag nu är herre över synd, död, helvete, djävul och värld och allt annat, så ska också ni vara detta, så att ni kan berömma er av att ha samma makt. Inte så att ni har den makten genom er egen värdighet eller av egen kraft utan endast därigenom att Jag går till Fadern. Genom ordet och bönen vill Jag vara kraftig och mäktig i er.