Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

lördag 3 november 2012

21 Veckan Efter Trefaldighet - Lördag


Tag dessutom trons sköld. Tag emot frälsningens
hjälm och Andens svärd som är Guds ord.
(Ef. 6: 16, 17).

Vi måste gripa till vapen, och till dem hör framför allt en god, stark sköld. En sådan sköld är nu tron, såsom aposteln själv tyder det, tron, som håller sig till ordet om Kristus och griper om detta ord och därmed ger djävulen svar: ”Är jag en syndare och har jag inte levt rätt och gjort allt för lite gott, så är den mannen helig och ren, och Han har utgivit sig för mig i döden och är mig given av Fadern, att Han ska vara min egen med sin helighet och rättfärdighet. Honom måste du väl lämna ifred, Honom kan du inte anklaga. Vid detta håller jag mig. Mitt liv och mina gärningar må sedan vara vad de kan”.

 

Och Andens svärd, som är Guds ord

Det är det sist uppräknade av de rätta stridsvapnen, med vilka vi måste slå djävulen och segra, men det är det allra kraftigaste av dem. För det är inte nog, att man väl har kunnat försvara sig mot fienden och kan hålla fram skölden, när han angriper oss, så att vi inte blir slagna, vilket kallas försvarsskydd. Till detta hör också anfallskriget, då man jagar efter fienden och jagar honom på flykten. Därför är det inte nog, att man försvara sig mot djävulen med sin tro och sitt hopp som sköld och hjälm, utan vi måste också dra svärdet och slå igen mot honom, och det med sådant eftertryck, att han måste vika tillbaka och fly så att vi behåller segern.

Svärdet är här Guds ord, för det kan inte hjälpa med svärd av stål och järn, det måste vara ett andligt svärd, med vilket man kan slå ned djävulen och besegra honom.
 
Huspostillan - Luthers predikan över Alla helgons dag: