Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

onsdag 7 november 2012

22 Veckan i Trefaldighet - Torsdag


Hans namn är: Rådgivare,
(Jes. 9: 6).

Kristus kallas ”rådgivare”(underbar i råd), därför att allt som Han gör med den kristna kyrkan är underbart och sällsamt, utanför vår syn, våra sinnen och vårt förnuft och fördolt i Hans ord. Rättfärdighet, helighet, vishet, styrka, liv salighet, allt vad kyrkan har i Kristus, är obegripligt för förnuftet och fördolt för världen. Vill du bedöma kyrkan efter förnuftet och dess yttre utseende, så blir det falskt, för då ska du se människor, som är syndiga, felande, förskräckta, bedrövade, eländiga och fördrivna.

Om du däremot ser på att de är döpta, tror på Kristus, bevisar sin tro med goda frukter, bär korset i tålamod och hopp, så blir det riktigt, för där är den rätta färgen, på vilken man kan känna igen den kristna kyrkan.

Den kristna kyrkan är rättfärdig och helig; men det syns inte, att kyrkan är rättfärdig och helig; man ser idel synd och död och hör den ständigt smädas av djävul och värld. Orsaken är: den kristna rättfärdigheten finns utanför oss, endast i Kristus och i tron på Honom. På detta sätt bekänner den kristna kyrkan och varje enskild kristen: ”Jag vet, att jag är syndig och oren, att jag befinner mig i fängelse, i faror, i död, i skam och smälek och känner hos mig inget annat än idel synd, ändå är jag rättfärdig och helig, inte i mig själv utan i Kristus Jesus, som är mig av Gud gjord till visdom och till rättfärdighet och till helgelse och till förlossning.