Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

tisdag 6 november 2012

22 Veckan Efter Trefaldighet - Onsdag


HERREN sade till min Herre:
"Sätt dig på min högra sida, till dess jag har
lagt dina fiender som en fotapall under dina fötter."
(Ps. 110:1).

Profeten avmålar här Kristi rike på detta sätt, att det är ett evigt rike, som utan återvändo ligger i strid. För det står ju här: ”till dess jag har lagt dina fiender som en fotapall under dina fötter”. Detta ser inte ut som det skulle vara. För en sådan konung borde ju inte ha många fiender, för han skulle ju genast driva bort dem.

Han ska också gör detta , men i sinom tid. Så länge vi lever här, ska alltid strid och spänning råda. Sammangaddade människor, vårt eget kött, samvete, död och djävul störtar alla in på oss med ångest och förskräckelse. Den som nu vill vara en kristen, han ska överväga detta och rätt lära sig känna riket.

Det måste bli strid,, det kan inte vara annat. Om man därför rasar och stormar, ska jag säga: ”Rätt så- vet du inte, vem Kristus är, mannen mot vilket allt reser sig upp, värld, djävul, synd och död. Den mannen måste ha fiender och Hans rike tid efter tid vara i strid. Där, i det tillkommande livet, ska det vara frid, här ska det vara ett ofridens och stridens rike”.