Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

lördag 1 december 2012

25 Veckan Efter Trefaldighet - Lördag

Döden är uppslukad och segern vunnen.
Du död, var är din seger?
Du död, var är din udd?
(1 Kor. 15: 54, 55.)

Denna sång sjunger vi nu i Kristus och å deras vägnar, som med Kristus uppstått från de döda. Ty de är igenom och behåller segern gentemot döden. Men i uppståndelsen ska vi sjunga denna sång också för vår egen räkning. Då ska vi, också vi, le åt döden, håna den och säga:

”Död, var är du nu?” Här är idel liv; jag är herre och segrare över dig. Varför har du uppslukat mig och härskat över mg – nu låter du väl mig vara i fred, och det är jag som härskar över dig. Förut måste jag frukta för dig, men nu har du inget mer att göra med mig. Varför lade du mig i graven bland maskarna och gav mig en avskyvärd gestalt – nu är jag uppstånden ifrån de döda och lyser skönare än solen. Se, var finner du mig nu? Förut förskräckte du mig – nu trotsar jag dig; försök bara att kröka ett hår på mig.”