Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

söndag 30 december 2012

30 December


Denne är min Son, den Älskade. I honom har Jag min glädje.
(Matt. 3: 17).

När detta sägs, är det inte mer annorlunda än om Gud själv talade till oss och sa: ”Här skänker Jag er alla min nåd och kärlek och mina välgärningar, allt vad Jag har i mitt hjärta och allt vad Jag förmår. Och för att ni inte ska tvivla på detta, så ges härmed, inte Moses eller en profet, inte en ängel eller ett helgon, inte skatter av guld och silver, inte andra jordiska eller himmelska gåvor utan min ende, käre Son, det vill säga, Jag ger er mitt eget hjärta, den sanna eviga urkällan till all nåd och allt gott, som ingen ängel och ingen skapad varelse i himmel och på jord kan utgrunda och begripa. Denne min Son ska vara tecknet och panten på min nåd och kärlek tvärtemot era synder och er förskräckelse. Och så som Han på grund av födelse och rätt är ende arvingen till allt skapat, så ska ni vara mina barn och arvingar i Honom och vara ägare till allt vad Han har och förmår”.

Förutom det att Han skänker oss sina rättigheter och sitt arv, som Han har från början, har han också såsom vår överstepräst och våra själars biskop genom sitt lidande och sin död förtjänat och förvärvat, att vi för evigt ska vara Hans utvalda barn och arvingar till allt Hans goda. Se, vad mera skulle Han kunna göra eller ge, och vad mera skulle ett människohjärta kunna begära eller tänka ut, som är högre och bättre.
 
Denna Söndags predikan ur Huspostillan: