Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

lördag 16 februari 2013

1 Veckan i fastan - Söndag


Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi,
men utan synd.
(Hebr. 4: 15)

När djävulen anfäktar mig, så blir mitt hjärta tröstat och tron styrkt, därigenom att jag känner Honom, som övervunnit djävulen och uträttat för mig, att han kan komma mig till tröst. Så övervinner nu tron djävulen, och det är det första i övervinnandet, att Gud ger mig den tron, att jag vet, att Kristus för mig har övervunnit djävulen.

Det andra följer därpå: när jag nu vet, att djävulen inte är mig övermäktig, utan att han i min tro och för min tros skull är övervunnen, så måste jag utge mig, så att jag också blir frestad. Det verkar, att min tro stärks, och att min nästa genom min frestelse och min seger över den får tröst och föredöme.

Besinna, att när det gäller tron, då uteblir inte länge frestelsen. Den helige Ande låter dig inte vila och ha ferier utan kastar dig snart nog in i frestelsen. Varför? ”På det att er tro må väl hålla provet”. För annars blåser djävulen bort oss så som halmstrån. Men när Gud kommer, hänger Han sådana vikter på oss, gör oss tungt vägande, att djävulen måste komma till korta, och då blir det uppenbart för djävulen och alla människor, att det skett genom Guds makt.

Så uppenbarar Gud sin härlighet och sitt majestät i våra svagheter. Därför driver Han oss ut i öknen, det är, Han låter det komma dithän, att vi överges av allt skapat, att vi ingenstans ser någon hjälp, ja, vi menar, att Gud helt har övergivit oss. Ty så som Gud här förhåller sig till Kristus, så förehåller Han sig också mot oss. Det går inte milt och lindrigt till; människan måste förskräckas.
 
Denna Söndagens predikan ur M. Luthers Huspostilla: