Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

lördag 4 januari 2014

4 Januari


Jag är HERREN, din Gud,
(2 Mos. 20: 2).

Detta vill säga, att du endast ska ha mig ensam till din Gud. Vad är sagt därmed, och hur ska vi förstå detta? Vad är att man har en Gud eller vad är Gud? Svar: Gud är det, varav man väntar sig allt gott och där man har sin tillflykt i all nöd. Att ha en gud är därför inget annat än att av hjärtat tro och förtrösta på Honom.

Hur ofta har jag inte sagt, att tro och lit ensam gör bådadera, Gud och avgud. Är tron och förtröstan av rätt slag, så är också din Gud detta. Och åter, där tron är falsk och oriktig, där finns heller inte den sanne Guden. För dessa båda hör ihop, tro och Gud. På det ditt hjärta bygger och förlitar sig på, säger jag, det är egentligen din Gud. Därför är budets mening sådan, att den fodrar hjärtats sanna tro och tillförsikt, som riktar sig på den ende Guden och endast litar till Honom.

Och Herren vill nu först säga oss detta: ”Se till, att du låter endast mig vara din Gud, och sök ingen annan någon annanstans; det betyder, att du tillförser dig av mig och söker hos mig det goda som fattas dig, och när du råkar i olycka och lider nöd, så kryp till mig och håll dig till mig. Jag vill ge dig nog av allt och hjälpa dig i all nöd; låt bara inte ditt hjärta hålla sig till eller vila hos någon annan”.