Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

lördag 11 januari 2014

Epifaniaveckan - 11 Januari

Jag är vägen och sanningen och livet.
Ingen kommer till Fadern utom genom mig.
(Joh. 14: 6).

Bygg upp, gör vad du vill, sök hur du vill – när det kommer därhän, att man ska träda in i ett annat liv och skiljas från detta livet, så måste du endast gripa till denna utväg eller också gå evigt förlorad. Ty, säger Han, Jag är vägen, på vilken man kommer till Fadern, någon annan väg finns inte; Jag och ingen annan är sanningen och livet.

Dit måste det komma med dig, att du håller dig till denna man och blir fast i tron både i liv och i död, så att du säger: ” Jag vet ingen annan råd och hjälp, ingen annan räddning och tröst, ingen annan väg eller stig än min Herre Kristus, för mig korsfäst, död, uppstånden och till himlen farit.

Därvid blir jag, därmed tränger jag mig igenom, om där än vore idel djävul, död och helvete under mig och framför mig. Ty detta är ju den rätta vägen och bryggan, fastare och säkrare än någon byggnad av sten eller järn, och förr måste himmel och jord brytas ner, än att detta skulle slå fel eller bedra oss.