Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

fredag 27 april 2012

2 Veckan Efter Påsk-Lördag

För andra gången frågade Han: "Simon, Johannes son, älskar du Mig?"
Han svarade: "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär."
Jesus sade till honom: "Var en herde för Mina får."
(Joh. 21: 16).

Ack, käre Herre Gud, hur blinda är vi inte, som inte tar en sådan kärlek till hjärtat. Vem hade väl ändå kunnat utgrunda, att Gud Själv skulle nedlåta Sig så djupt, att Han tar till Sig allt vad vi gör mot de fattiga och nödställda, som om det hade gjorts mot Honom? På så sätt är världen full av Gud; på alla gator och vägar, framför din dörr finner du Kristus. Stirra inte in i himlen och säg: ”Ack, kunde jag bara en enda gång få se vår Herre Gud, så ville jag väl då göra Honom alla möjliga tjänster”.

Du ljuger, säger Johannes, när du säger, att du älskar Gud, och hatar din nästa, som du ser lida nöd inför dina ögon (1 Joh. 4: 20). Lyssna, eländiga människa, vill du verkligen tjäna Gud? Du har Honom i ditt hus, i ditt husfolk och i dina barn; lär dig att rätt frukta Gud och förströsta endast på Honom; trösta bedrövade, sjuka grannar; hjälp dem med dina ägodelar, din klokhet och skicklighet.

”Ge nu noga akt”, säger Herren, ”Jag vill vara dig tillräckligt nära i varje nödställd människa, som behöver din hjälp och ledning; då är Jag mitt ibland er; du kan varken göra litet eller mycket för din nästa, utan att du har gjort det mot Mig Själv. Inte ens en bägare kallt vatten ska förgäves ges, du ska hämta in frukt tusenfalt, inte för din gärnings skull, utan därför att Jag har sagt dig det”.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).