Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

tisdag 24 april 2012

2 Veckan Efter Påsk-Onsdag

Den som är lejd och inte är en herde med egna får, han överger fåren och flyr, när han ser vargen komma. Och vargen river dem och skingrar hjorden.
( Joh. 10: 12)

Ni är många, tyvärr allt för många, som kallar er herdar och vågar åta er ämbetet att vårda och leda själarna. Men Jag är ensam den, som kallas och är den gode Herden, utom Mig är inte alla goda herdar utan grymma, obarmhärtiga herdar, eftersom de lämnar de arma fåren i gapet på vargen. Men Mig ska ni lära känna som er käre, trogne, fromme, ljuvlige och trösterike Herde, mot vilken era hjärtan ska le av fröjd och vara vissa om att ni genom Honom är återlösta från all synd, all fruktan, alla faror och vidrigheter, och att Han varken vill eller kan fördriva er.

Detta bevisar Jag därmed att jag ger Mitt liv för fåren. Håll er därför med glatt mod till Mig och låt ingen annan regera ert samvete utan lyssna till Mig, som säger er så trösteliga ord och även med Min gärning bevisar, att Jag inte vill driva, plåga eller betunga er, såsom Moses och andra, utan som på det ömmaste sätt vill föra och leda, skydda och hjälpa er.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).