Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

onsdag 11 april 2012

Påskveckan-Torsdag

Jesus sade till henne: "Rör inte vid mig, ty jag har ännu inte farit upp till Fadern. Men gå till mina bröder och säg till dem att jag far upp till min Fader och er Fader, till min Gud och er Gud."
(Joh 20: 17)

Är Kristus nu vår broder, så skulle jag gärna vilja veta, vad som skulle kunna skada oss. För såsom det är mellan bröder i yttre mått, så är det också  här. De som är bröder har en Fader, besitter gemensamma ägodelar, har ett och samma arv, annars vore de inte bröder. Så delar också vi  med Kristus samma ägodelar och har med Honom en Fader och ett arv, Arvet som inte blir mindre genom att delas, så som andra arv, utan blir allt större och större, då det är ett andligt arv.

Men vilket är Kristi arv? Hans arv är liv och död, synd och nåd, allt vad i himmel och på jord är, evig sanning, styrka, vishet, rättfärdighet, Han regerar och härskar över allt, över hunger och törst, över lycka och olycka, över allt som tänkas kan i himmel och på jord, inte bara över det andliga utan också över det lekamliga. Huvudsumman blir, kort sagt: Han har allt i sin hand, det må vara evigt eller timligt. Om jag nu tror på Honom, så blir jag med Honom delaktig av allt gott och får inte bara en del eller ett stycke utan allt, såsom tro, evig rättfärdighet, evig vishet, evig makt, och jag blir en herre, som regerar över allt.

(Ur Guds ord & Löfte. M. Luther).