Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

torsdag 14 juni 2012

1 Veckan Efter Trefaldighet-Fredag

Se, jag har gett er makt att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot fiendens hela välde. Ingenting skall någonsin skada er.
(Luk. 10: 19)

Gud är en mästare, som kan den konsten, att allt som vill skada och hindra oss måste befordra vårt bästa och gagna; Vad som vill döda, det måste tjäna oss till liv, vad som vill få oss att synda och fördöma oss, måste bara bli oss till hjälp, att tron och hoppet stärks, att bönen desto säkrare och rikligare blir hörd.

För här är Mästaren, som alltid skapar motsatsen till världens sinne och tankar och som använder det som världen menar allra mest illa till tjänst och gagn för det goda. För Han är den Gud, kallar på de ting som inte är till, precis som om de vore till, som vänder allt om och gör allt nytt. Det ser väl inte mycket ut, som om det skulle bli till ära och härlighet, fröjd och salighet, när man trampar Hans kristna under fötterna eller hugger huvudet av dem, utan man skönjer här bara motsatsen till detta.

”Men Jag kan göra” säger Han, ”att vad som inte är står upp igen, och att det blir idel fröjd av bedrövelse och all hjärtesorg. Jag kan säga: död och grav, bli du liv; helvete, bli du himmel och salighet; gift, bli du kostligt läkemedel och vederkvickelse; djävul och värld, bli du för mina kristna nyttigare än de kära änglarna och de fromma heliga. För jag kan så sköta och vårda min vingård, att det bara blir bättre genom allehanda lidande och olyckor”.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).