Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

söndag 17 juni 2012

2 Veckan Efter Trefaldighet-Måndag

Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er.
Bli kvar i min kärlek.
(Joh. 15: 9)

Det är djävulens glädje och lust att förstöra kärleken emellan de kristna och anstifta idel hat och avund; han traktar inte efter något annat. För han vet väl att kristenheten uppbygges och uppehålles av kärleken.

Därför förmanar Kristus oss så starkt och enträget, att vi framför allt annat ska hålla fast vid kärleken, och Han framställer både sin Fader och Sig Själv till förebild såsom de ädlaste och fullkomligaste exempel på kärlek. ”Min Fader”, vill Han säga, ”älskar Mig, så att Han anförtror hela Sitt välde och Sin makt åt Mig, låter Mig väl nu för tillfället lida men tar sig an allt vad Jag gör och lider, såsom det gällde Honom Själv, och Han ska göra Mig levande från de döda och göra Mig till Herre över allt och på Mig förhärliga Sitt gudomliga Majestät”.

”På detta sätt”, säger Kristus, ”älskar Jag er”. För Jag lämnar er inte i era synder och i döden utan sätter in liv och blod för er, för att Jag ska hjälpa er därifrån, och klär er i Min renhet och helighet, Min död och uppståndelse”.

”Förbli därför gentemot varandra i denna Min kärlek. Om ni för Min skull blir hårt trängda och ansatta till att avfalla från Mig, så håll ut och finn er i lidandet, låt Min kärlek vara starkare, större och mäktigare än allt lidande och alla smärtor som ni utstår”.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).