Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

fredag 1 juni 2012

Pingstveckan-Lördag

och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, för att ingen människa skall berömma sig inför Gud.
(1 Kor. 1: 28, 29)

Barmhärtige Gud, bevara mig väl för en kristen kyrka, i vilken det finns idel heliga. Jag vill vara och förbli bland de människor, där det finns klenmodiga, svaga och sjuka, som inser och känner sina synder, sitt elände och sin jämmer, som också alltid suckar och ropar till Gud av hjärtat om tröst och hjälp, som tror syndernas förlåtelse, och som för Ordets skull lida förföljelse.

Satan är listig, han vill genom sina svärmare inbilla de enfaldiga, att det är ingenting med evanglii predikan, vi måste gripa till något annat, så som att leva ett heligt liv, bära korset och lida mycket förföljelse, och genom detta falska sken av självvald helighet, som är emot Guds Ord, blir många förförda.

Men vår rättfärdighet och helighet är Kristus, och i Honom, inte i oss själva, är vi fullkomliga.

Härmed tröstar jag mig och håller mig till Paulus ord, att ”Kristus Jesus för oss har blivit till visdom från Gud, till rättfärdighet, helgelse och förlossning”.

(Ur Guds Ord & Löfte. M. Luther).