Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

fredag 17 augusti 2012

10 Veckan Efter Trefaldighet - Lördag


Han sade till dem:
"Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren,
och Gud det som tillhör Gud."
(Luk. 20:25)

Detta betyder, att inte världen, inte furste och kejsare, utan den helige Ande ska vara domare genom ordet; världen ska däremot låta sig straffas och dömas och böja sig under ordets utslag. Men om den sätter sig emot detta och själv vill sätta sig till doms över Guds ord och ge oss utslag och påbud, så ska vi veta, att detta är fördömt och av djävulen, och vi ska stå emot och säga:

”Kära värld, furste, kejsare, med min kropp och min egendom är jag väl under ditt välde, och vad din makt över detta angår, vill jag gärna vara lydig, men om du därutöver vill gripa in i Guds regering, där du inte får och inte kan vara domare utan i stället bör låta dig dömas i likhet med mig och alla varelser, då ska och vill jag inte följa dig utan handla alldeles tvärt emot, på det att jag må vara Gud lydig och förbli vid Guds ord”.

Kära ni, vi är inte döpta till konungar och furstar, inte heller till folkmassan, utan vi är döpta till Kristus och Gud själv. Vi heter inte heller konungar, furstar eller folkmassa, utan vi heter kristna. Över själarna kan och ska ingen befalla, med mindre än att han kan visa dem vägen till himlen. Men det kan ingen människa göra utan Gud allena. I saker som angår själarnas salighet ska därför inget annat än Guds ord läras och antas.