Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

tisdag 21 augusti 2012

11 Veckan Efter Trefaldighet - Tisdag


Se inte på ert eget bästa utan tänk på andras.
(Fil. 2: 4)

Se, här har Paulus tydligt framställt ett kristligt liv, som innebär, att alla gärningar ska göras nästan till godo, eftersom alla har nog för sin egen räkning i sin tro, så ska allt det som blir till övers användas för att av fri kärlek med det tjäna nästan.

För visst har väl Gud, utan all min förtjänst, helt och för intet och av idel barmhärtighet, gett mig, ovärdiga, fördömda människa i Kristus fullt upp av all fromhet och salighet, så att jag inte mer ständigt mer behöver än tro, att det är så. Så vill jag då å min sida fritt och glatt och för intet göra så för en Fader, som överskyggat mig med översvinnerliga gåvor, allt vad som behagar Honom, och gentemot min nästa också bli en Kristus, så som Kristus blivit det för mig, och inget företa, utom vad jag ser är, nödvändigt, nyttigt och saligt för min nästa, eftersom jag ändå själv genom min tro för min egen räkning har allt vad jag äger i Kristus.

Se, så härflyter kärlek till Gud och längtan efter Gud av tron, och genom kärleken kommer livet att bli fritt, glatt och villigt, då man för intet tjänar nästan.