Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

torsdag 22 november 2012

24 Veckan Efter Trefaldighet - Torsdag


Jag är vägen och sanningen och livet.
Ingen kommer till Fadern utom genom mig.
(Joh. 14: 6).

När stunden kommer, då vårt verkande måste upphöra och vi inte längre ska vara här, då inträder för oss den frågan: ”Var finner jag nu en brygga eller stege, som är säker, på vilken jag kan komma över till livet på andra sidan?

När det kommer därhän, säger jag, så se dig inte endast om efter vägar, som är enbart mänskliga utvägar, vårt eget goda, heliga liv och heliga gärningar, utan låt allt sådant överskyggas av ”Fader vår” och låt över allt ditt eget utsägas i bönen: ”Förlåt oss våra skulder.” Håll dig endast till Honom, som säger: ”Jag är vägen” o. s. v. , och se till att du har detta ord fast och djupt inpräglat hos dig; låt det vara som om du hörde Kristus, närvarande hos dig säga: ”Varför söker du efter andra vägar, på Mig måste du se och hos Mig förbli och inte låta intala dig andra tankar om hur du skulle komma till himlen; visa bort dem och låt dem fara långt från dig, så att du inte tänker på något annat än vad Jag säger: ”Jag är vägen” .

Se bara till, att du sätter fötterna på denna väg, på Mig alltså, det är, håll dig med fast tro och med all hjärtats tillförsikt till Mig; Jag vill vara bryggan och bära dig över, så att du på ett ögonblick ska komma ur döden och helvetesångesten in i livet på andra sidan.

För Jag har själv banat och lagt vägen, Jag har själv gått den och farit över till andra sidan, på det att Jag ska föra dig över och alla som håller sig till Mig, bara du utan alla tvivel litar på Mig, friskt vågar sätta in allt på Mig och sålunda frimodigt och glatt far hädan och dör i Mitt namn.