Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

måndag 11 februari 2013

Fastlagsveckan - Måndag


Nej, gläd er ju mer ni delar Kristi lidanden. Då skall ni också jubla och vara glada, när han uppenbarar sig i sin härlighet.
(1 Petr. 4: 13).

Sjukdom, fattigdom, sorgliga händelser o. d. är inte kors, utan kors är, när någon för sin tros skull lider förföljelse. Hur finner man detta kors? Inte i stängda fängelsevalv utan i evangelium och o kunskapen om evangelium. Detta är korset som bli funnet av oss. Detta är att lära känna sig själv eller lära känna korset.

Var känner och finner du korset? I hjärtat. Om du inte gjort denna erfarenhet i ditt hjärta, så är det yttre lidandet till ingen nytta. Här är korset uppställt: ”Den som vill komma till Mig, han tar på sig korset och följer Mig”. Du måste komma därhän, att du kan säga: ” o, Herre Gud, att jag vore värdig detta!” Så glad måste också du bli i korset, som de kära helgonen varit.

Att ära korset är något som måste ske i mitt inre, så att jag tackar Gud för att jag måste och får lida, och detta måste ske i en glad vilja till kors och död.

Är det inte ett under, att vi kan ha viljan till att dö, då ju var och en annars fruktar döden? Detta är att hålla korset heligt.