Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

lördag 9 februari 2013

Fastlagsveckan - Söndag


 

Jesus tog de tolv åt sidan och sade till dem: "Se, vi går upp till Jerusalem, och allt som genom profeterna är skrivet om Människosonen skall gå i uppfyllelse.
(Luk. 18: 31).

Detta är rätta sättet att förstå Kristi lidande, när man inte endast fattar och förstår Hans lidande utan också Hans hjärta, Hans villighet att lida. För den som endast ser på hans lidande utan att se Hans vilja och hjärta i lidandet, han måste mycket mera förskräckas därför än fröjdas däröver. Men ser man Hans hjärta och vilja, så ger detta oss en rätt tröst, det ger oss tillförsikt och kärlek till Kristus.

Denna vilja till att lyda visar Kristus också här i evangeliet, då Han på förhand förkunnar, att Han ville gå upp till Jerusalem för att låta sig korsfästas, som skulle Han därmed säga: ”Se på mitt hjärta, att jag nu frivilligt, gärna och utan tvång gör detta, så att ni inte ska förskräckas eller fasa, när ni nu får se mitt lidande, och då tänka, att jag ogärna gör det, att jag måste göra det, att jag är övergiven, att judarna gör detta genom sitt våld och sin makt”.

Men dessa ord förstod inte lärjungarna, och talet var fördolt för dem. Detta betyder: förnuft, kött och blod kan inte förstå eller fatta, när Skriften talar om att Människosonen måste korsfästas, förstår ännu mindre, att detta är Hans egen vilja, att Han gärna gör det. Så stort och underbart är detta, att Människosonen korsfästes och låter det ske av egen vilja och gärna, för att uppfylla Skriften, oss till godo. Det är och förblir en hemlighet.
 
Läs även Martin Luthers predikan ur "Huspostillan" över denna Söndag: