Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

lördag 2 februari 2013

Septuagesimaveckan - Tisdag

Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er.. (Joh. 15: 16).


Med detta är ju alla falska helgons förmätenhet mot Gud, då de vill göra och förtjäna så mycket, att de försonas med Honom, rent tillintetgjord och fördömd. För vad gör väl sådana människor annat än att de själva gör början till utkorelsen och vill vara de första, att deras förtjänst ska komma först och Guds Nåd efter det trollas fram. Då blir det inte Han som utväljer oss, utan vi söker och vill göra Honom till vår vän, så att vi kan berömma oss av att han fått något av oss.

Så gör hela världen; den vill låta sina gärningar komma före och förtjäna Guds Nåd. men här heter det: "Ni har inte utvalt mig", det betyder: Ni är mina vänner, inte för er skull utan för min skull. För vore ni mina vänner för er skull, så måste jag godta er förtjänst. Men nu är ni mina vänner endast för min skull och genom mig; det är jag som drar er till mig och ger er allt vad jag har, så att er berömmelse inte ska vara något annat än min Nåd och min kärlek, varken era egna gärningar eller er egen förtjänst, inte heller något annat liknande i hela världen.

För jag har inte låtit mig finnas av er, utan jag har sökt er och fört er till mig, då ni var fjärran ifrån mig, främmande för Guds kunskap, och då ni låg nedsänkta i villfarelse och fördömelse så som de andra. Men då jag har kommit och har kallat er från mörkret, innan ni har bett mig eller gjort något för det, så är ni mina vänner bara därför att ni undfått allt gott av mig och vet, att ni har allt för intet, av idel barmhärtighet".