Men Gud vare tack, som ger oss segern
genom vår Herre Jesus Kristus.
(1 Kor. 15: 57).
S:t Paulus talar om en dubbel
seger. Den första är dödens seger, döden, som härskar och segrar över alla
Adams barn från den första människan, Adam, allt intill världens ände. Om den
segern talar Paulus om i Rom. 5: 12: ”Genom en enda människa har synden kommit
in i världen och genom synden döden; och så har döden kommit över alla
människor, eftersom de alla har syndat”.
Det är dödens seger och
triumf, att den genom synden härskar, har rätt och makt över alla människor, så
att ingen finns, han må vara kejsare, konung, furste eller herre, han må vara
hur rik, stor och stark som helst, ingen finns, som inte måste ge sig, och
döden blir hans herre.
Den andra segern är livets
seger, som i och genom Kristus härskar och segrar över döden. Om denna seger
talar aposteln i Rom. 5: 17: ”Om döden på grund av en endas fall kom till
konungavälde genom denne ena, så ska
ännu mycket mer de som undfår den överflödande nåden och rättfärdighetsgåvan få
konungsligt välde i liv, också det genom en enda, Jesus Kristus”. Det är
livets seger och triumf, att livet i Kristus härskar och triumferar och att
döden inte kunde behålla Kristus, och inte bara detta, utan att den inte kan
behålla dem som är döpta till Kristus och som tror på Honom.
Om detta talar aposteln här.
Han vill säga: ”Döden ligger under, döden har förlorat sitt rike, sin makt, och
sin seger. För emot dödens rike och seger har vår Herre Gud, Herren Sebaot
vunnit en annan seger, uppståndelsen från de döda i Kristus. Här är idel liv
och ingen död; döden är i Kristus dödad och övervunnen, livet behåller segern
och har vunnit.