Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

söndag 16 februari 2014

6 Veckan Efter Trettondedagen (Septuagesima)


"Denne är min Son, den Älskade.
I honom har jag min glädje.
Lyssna till honom!"
(Matt. 17: 5).

Tag dig därför tillvara för sådana tankar, som går utanför Ordet och sliter Kristus ifrån Gud. För Gud har inte befallt dig att sväva upp i rymden och nyfiket se efter vad Han företar sig i himlen med änglarna, utan såhär lyder Guds befallning: "Denne är min Son, den Älskade. I Honom har jag min glädje. Lyssna till Honom!". ”Här kommer Jag ned till er, så att ni kan se Mig, höra Mig och gripa om Mig; här ska ni träffa och finna Mig, och ingen annanstans, ni alla som längtar efter Mig och gärna vill vara fria från synderna och bli saliga”.

Här skulle vi alla snart falla till att göra denna slutsats: ”Detta talar Gud själv; Honom vill jag följa och inte höra på något annat ord eller någon annan predikan, inte lära eller veta av något annat än detta angående Gud. För i denna person bor i sanning hela gudomen, säger S: t Paulus, och det finns utom Honom ingen annan Gud, som jag skulle kunna träffa eller till vilken jag skulle kunna komma. Där man nu hör denne mannens ord eller ser Hans verk, där hör och ser man förvisso Guds Ord och Guds verk.

Läs gärna också denna Söndags predikan ur M. Luthers "Huspostilla:
http://www.logosmappen.net/uppbyggelse/luther/huspostillan/Septuagesima.htm