Guds Ord & Löfte

Dagliga Betraktelser av Martin Luther.

torsdag 13 februari 2014

5 Veckan Efter Trefaldighet - Torsdag

Ske din vilja, såsom i himmelen så ock på jorden.
(Matt. 6: 10).

Här säger man: ”Ack, har då Gud inte gett oss en fri vilja?” Jag svarar: ”Jo, visserligen har Gud gett dig en fri vilja; varför vill du då göra den fria viljan till din egen vilja och inte låta den vara fri? Om du gör vad du vill, så är viljan inte fri utan din egen vilja. Men Gud har inte gett varken dig eller någon annan en egen vilja, för den egna viljan kommer från djävulen och från Adam, som har gjort denna fria vilja, som de fått från Gud, till sin egen, dem själva underlagda viljan. För en fri vilja är den, som inte vill något eget utan endast ser på Guds vilja, genom vilken den också blir fri, ingen annan tillhörig eller underlagd.

Nu inser du, att Gud i denna bön befaller oss att be mot oss själva, varvid Han lär oss, att vi inte har någon större fiende än oss själva. För vår vilja är det mäktigaste i oss, och mot den måste vi be: ”O, Fader, låt mig inte komma därhän att det går efter min egen vilja; bryt min vilja, avstyr min vilja; det må gå mig som det vill, låt det bara inte gå efter min vilja utan efter din vilja”.

För så är det i himlen; där finns ingen egen vilja; så må det också bli på jorden. Denna bön, när den verkligen bes, vållar naturen mycket smärta, för den egna viljan är det djupaste och största onda hos oss, och inget är oss mera kärt än den egna viljan.